Släppt ut mössen

Idag var det dags att släppa ut mössen. För er som missat: I mitten av Oktober hittade min pappa två nästan nyfödda skogsmöss ute i våran trädgård. Pappa misstänkte att han förstört boet och tog in ungarna. Vi trodde inte de skulle överleva natten (och vi trodde de var för kallt för dem ute). Men de klarade sig och jag och Nick bestämde oss för att ta hand om dem tills våren och värmen skulle komma. Vi åkte till djuraffärer och fick råd och köpte en stor bur. Sedan har vi haft dem och tagit bra hand om dem. Vi har självklart försökt undvika att röra vid dem. Allt gick jätte bra tills de skaffade sex ungar. Himla gulligt men trångt och svårt att städa buren. Sedan blev de fler. Vi vet inte exakt hur många men räknade till minst 15 stycken. Det är alldeles för trångt även om buren är stor, mössen behöver mycket utrymme. Och vi kunde inte heller städa buren. Så idag var vi tvungna att släppa ut dem. Vi har kollat vädret och det ska inte bli så kallt. Självklart är vi rädda att de inte ska klara sig. Men hade vi behållit dem i buren hade det varit djurplågeri. Så vi tog dem till skogen och lade massa sågspån vid ett träd. Sedan flyttade vi över själva huset där alla mössen var just då. Och så täckte vi det med spån också. Vi lade även dit lite mat utifall att. En mus sprang dock iväg, vilket gjorde mig ledsen faktiskt. Men förhoppningsvis kommer även de andra bygga egna bon ute i naturen och kunna leva. Två andra möss skapade en gång upp till det fria och tittade på oss när vi sa hejdå. Vi har gjort vårt bästa. Imorgon ska vi gå dit och kolla. Kommer sakna mina helt underbart söta fina små möss.

 

 


Kommentarer

♥ Kommentera:

♥ Namn:
♥ Kom ihåg mig!

♥ Din email (bara jag ser den):

♥ Din blogg:

♥ Kommentera här:

Trackback